Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Moi

Tuli tuossa hankittua Saksan ebaystä Fleischmannin 7123 höyryveturi tenderillä. Siinä on ilmeisesti Saksan pojan asentama vain Selectrix-formaattia ymmärtävä dekooderi, joka pitäisi vaihtaa DCC formaattia ymmärtävään. Onko jollakulla tietoa miten nuo johdot näissä poikkeavat? Ilmeisesti molemmissa 6 liitäntäjohtoa, mutta miten vaihto onnistuu? Kuvista päätellen ainakin värikoodit ovat erilaisia.
jhautani
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 16.02.2012 21:20

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja jhautani »

Itse olen digitoinut analogisia Märklinin höyryvetureita DCC:lle ESU:n LokPilot 4 -dekoodereilla; tukevat Motorolaa (Märkliniä) ja DCC:tä. Mukana tulee selkeät yleispätevät liitäntäohjeet ts. minkä värinen piuha liitetään minnekin.
Jos vain tila antaa kopassa myöten, niin kannattanee hankkia 21MTC-liitäntäinen paketti; jos myöhemmin haluaa vaihtaa dekooderin vaikka LokSoundiin, niin ei tarvitse tehdä enää juotoshommia.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Värien merkityksistä löytyi tällainen:
Liitteet
Tässä nuo värit ja niiden merkitykset
Tässä nuo värit ja niiden merkitykset
värit.jpg (58.49 KiB) Katsottu 6775 kertaa
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Tuo näyttäisi olevan DCC koodereiden kytkennästä. Selectrixin kaaviota en ole onnistunut löytämään, toisaalta niiden johdot eivät useinkaan tuntuisi olevan värikoodattuja joten pitänee tarkistaa, että minkä johdon laittaa mihinkin. Ei ilmeisesti mene "heittämällä" edellisen tilalle.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siinähän on NEM 652- mukaiset värit. Tässä vielä liitinjärjestys:
1. moottori or
2. valot taakse ke
3. ei mitään/F1 vi
4. syöttö oik. mu
5. moottori ha
6. valot eteen va
7. valot, yht. plus si
8. syöttö vas. pu
Jos on, tai tekee 8-pin-pistokeliittimen, johon sopii valmiiksi johdotetut dekot.
Moottorin napaisuus on oikein, varsinkin DC-käytössä, kun kulkusuuntaan nähden plus tulee oikeanpuoleisesta kiskosta. Olisi hyvä tietää veturin I-pää, kun tuota normia soveltaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Yleismittarilla voi tsekata mikä vanhoista johdoista menee mihinkin ja DCC-dekooderista tulevien johtojen värit menee näiden yllä mainittujen mukaisesti.
Katso myös http://www.opendcc.de/info/decoder/schn ... len_e.html
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja magnuken »

carrier kirjoitti:Moi

Tuli tuossa hankittua Saksan ebaystä Fleischmannin 7123 höyryveturi tenderillä. Siinä on ilmeisesti Saksan pojan asentama vain Selectrix-formaattia ymmärtävä dekooderi, joka pitäisi vaihtaa DCC formaattia ymmärtävään. Onko jollakulla tietoa miten nuo johdot näissä poikkeavat? Ilmeisesti molemmissa 6 liitäntäjohtoa, mutta miten vaihto onnistuu? Kuvista päätellen ainakin värikoodit ovat erilaisia.
Oletko muuten aivan varma, että siinä veturissa on vain SX protokollaa ymmärtävä dekooderi, eikä sellainen yleinen yhdistelmävehje DCC/SX, josta vain DCC on disabloitu?

Mikä sen dekooderin merkki/malli on?
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Tuota itsekin mietin, että jos selviäisi vaihtamatta dekooderia. Yritin ihan vaan kokeeksi ohjelmoida Multimausilla tuon veturin CV:ksi 4 ja lähteä ajelemaan, mutta ei inahtanutkaan paitsi ohjelmoinnin yhteydessä kuului jotain ääniä veturista. Mahtaisiko joku tunnistaa, mikä dekooderi tuossa veturissa on?
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 05:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat kuvalinkit poistettu.
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Itse itselleni vastaten, kyseessä taitaa olla Doehler & Haass L100 dekooderi, jonka manuaali löytyi täältä:
http://doehler-haass.de/cms/media/pdf/DHL100.pdf

Näyttäisi tosiaan olevan vain SX-formaattia ymmärtävä, joten dekooderin vaihto lienee edessä. Tuli hieman yllätyksenä näiden komponenttien pieni koko asennusta ajetellen (pahoittelen N skaalan tapausta H0 foorumilla) :) Pinout noudattaa NEM651, joten voinee vaihtaa dcc dekooderin suoraan tilalle. Onko joku kolvannut sellaista dekooderia, jossa on NEM-liittimen liitinnastat suoraan veturiin kiinni niin että kolvaa johdot noihin pistokkeen liittimiin? NEM pistorasiaa tuohon veturiin ei ainakaan tuon dekooderin lähelle taida mahtua.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Joo DHL-100 dekooderihan tossa on ja se osaa vain SX protokollaa.

Itse vaihtaisin tilalle esim. DHL-161 tai Minitrix 66838 johdolliset dekooderit (kyseessä sama D&H:n dekooderi). Näissä on pitkä melko jäykkä johtomatto, joka on helppo katkaista sopivasta kohtaa ja juottaa veturin alkuperäiset johdot niihin kiinni. Johdotushan menee ihan yks-yhteen vanhan dekooderin kanssa.

Toinen mahdollisuus on tietty yrittää sovittaa veturin NEM-651 pistorasia (naaraspuolinen) johon juottaa ne veturista jo tulevat johdot. Tuollainen pistorasia on kokoluokkaa 14x4x6 mm (lxkxs). Näitä löytty esim ESU:lta koodilla ESU 51951 (maksaa 2-4 €). Tuohon pistorasiaan voi sitten suoraan lykätä dekooderin missä on ne 6 kiinteätä piikkiä, kuten Viessman 5243 (halpa noin 24 €).

Niin, ja kyllähän tähän osioon myös N-skaalan jutut mahtuvat. Eihän tämä mikään pelkkä H0 foorumi ole!

Ja jos N-skaala on se pääasiallisin kiinostuksesi kohde, niin suosittelen kirjautumaan N-Club Finlandin foorumille (http://www.n-club-finland.org) ja miksei myös liittymään ihan jäseneneksi kyseiseen N-harrastajien joukkoon!

Tervetuloa!
toivoo Kentsu
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Mites tuon viessmannin kanssa kun maks virta näyttäisi olevan 0,6A moottorille ja dhl dekooderissa se on 1A? Mietin että mitenhän virta mahtaa riittää vai voiko dekooderi kärähtää? Jostain luin että junan maks virta pitäisi testata ampeerimittarilla kun pitää junaa radalla paikoillaan ja pistää tehon täysille, mutta tässä tapauksessa kun ei ole analogirataa missä tuota testaisi... Tietty voisi kokeilla vaan laittaa 12v (vai paljonko?) suoraan pyörille joita pitää paikallaan ja mittaa virran, toimisiko? Pitää tutkia tuota n clubia, kiitos vinkistä ja aktiivisesta neuvonnasta!
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Itse olen yhden Fleischmannin ja Minitrixin dieselivaihtoveturin (sellaisia huonosti virroittavia kolmiakselisia molemmat, yök) digitalisoinut tuolla halvalla Viessmannin dekooderilla ilman mitään sen kummempia testailuja. Hyvin molemmat toimivat (virroitusta lukuunottamatta), olisiko sitten noissa dekoodereissa aika suuret toleranssit sen virrankeston suhteen?

En tiedä sitten jos tuntikausia ajaisi, josko ne ylikuumiaisivatten? Toisaalta, eihän noita vetureita kokoajan ajeta säädin "kaakossa". Pääsääntö on kuitenkin se, että N-skaalassa ei kannata liikaa tuijottaa niiden dekooderien virran kestävyyksiin, monivuotisten kokemuksieni mukaan ne dekooderit toimivat hyvin N:ssä oli sitten niiden virrankestävyys ilmoitettu vaikka miksi välillä 0.5-1.5 A.
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Nyt on dekooderi onnistuneesti vaihdettu LokPilot micron versioon 4.0. Suunta ja ajovalot vain on nurinkurin kytketty, tuota saanee jotenkin ohjelmoitua toisin päin (MultiMaus)? Tuli vain saksankieliset ohjeet ESUn mukana.

Vanha dekooderi löytyy myyntiosastolta jos jollakulla tarvetta. Seuraava ongelma on, että veturi ei pysy kiskoilla, siitä pistin uuden ketjun tänne. Kiitoksia avusta jo etukäteen :wink:
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vaihdapa valojen johdot päisin. Se olisi siinä?
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Fleischmann 7123 digitointi, Selectrixin vaihto DCC

Viesti Kirjoittaja carrier »

Aluksi ongelmana oli, että valot oli päällä eri suuntaan kuin mihin veturi kulki, joten vaihdoin valojen piuhat. Nyt veturi vaan kulkee väärään suuntaan eli eteenpäin kun pitäisi peruuttaa ja päin vastoin, valot kyllä näyttää oikein...
Vastaa Viestiin